Lista 200 Największych Polskich Firm

Lista 200 Największych Polskich Firm

Nie potrzebujemy fundacji do promowania Polski na świecie, bo najlepszymi ambasadorami marki Polska są nasi przedsiębiorcy.

Było już logo Polski z drzewkiem i rzeczką, promujące nasze walory turystyczne. Było logo Polski z ptaszkiem reklamujące polską edukację. Było logo z latawcem, logo „Teraz Polska”, logo z żaglówką, logo z koronką, logo ze sprężynką i takie z choinką – Ministerstwo Gospodarki chciało nim się promować wśród zagranicznch inwestorów, żeby przyjechali do Polski robić biznes. Mieliśmy już tysiące pomysłów na to, jak zareklamować nasz kraj za granicą. Logotypy nie pomogły. Nie pomogła też Polska Fundacja Narodowa, która z ćwierćmiliardowym budżetem miała, jak to mówiła ówczesna premier Beata Szydło: „Pokazywać Polskę piękną, Polskę przyjazną, Polskę, do której warto przyjechać”. Po dwóch latach działania PFN pokazała przede wszystkim swoje nieudacznictwo. Nic straconego. W zeszłym roku polski eksport zwiększył się o przeszło jedną dziesiątą w porównaniu z poprzedzającym rokiem. Za granicę wyeksportowaliśmy polskie towary warte prawie 204 mld euro. To polscy przedsiębiorcy, a nie żadne fundacje, są najlepszymi ambasadorami Polski za granicą.

Pralka i szafa od Polaka

Gdyby tak pomyśleć o jakiejś polskiej marce rozpoznawalnej za granicą, to jaka by to była? Autobusy Solaris z podpoznańskiej fabryki w Bolechowie, które jeżdżą już po drogach 32 krajów. Naczepy z wieluńskiej firmy Wielton. Są w końcu sprzedawane już w 35 krajach Europy, Azji, Afryki. Okna z nowosądeckiego Fakro, które na zagranicznych rynkach bije się o pozycję lidera z duńskim Veluksem. Stoły i szafy z lubawskiej firmy Szynaka, które można znaleźć w Arabii Saudyjskiej. Produkowane w Polsce pralki i lodówki, które w 85 proc. lądują za granicą. Wiadomo, że większość z nich należy do zagranicznych potentatów, ale mamy też swoją Amicę, która rocznie wysyła za granicę sprzęt AGD warty prawie 2 mld zł. Polskie mleko na półkach w chińskich sklepach od Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol z Grajewa. Eksportujemy też towary, których wiadomo, że w Polsce nie ma. Przychody z eksportu znanego producenta kaw i herbat z Ustronia stanowią już 60 proc. całej sprzedaży grupy Mokate.

Ranking został opublikowany w 22/2018 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.