W dwudniowym referendum, które odbyło się w weekend 7-8 czerwca 2003 roku 77,5 proc. rodaków opowiedziało się za włączeniem Polski do struktur europejskich. Niecały rok później, dokładnie 1 maja 2004 roku, Polska, wspólnie z dziewięcioma innymi państwami Europy Centralnej, weszła do Unii. Grono wspólnoty powiększyło się do 25 krajów członkowskich i było to największe rozszerzenie w historii Unii Europejskiej.
W referendum najważniejsza była frekwencja. Musiała przekroczyć 50 proc., żeby głosowanie było ważne. Ostatecznie frekwencja wyniosła 59 proc. Półtora miesiąca po referendum Polska podpisała Traktat Akcesyjny. A 1 maja 2004 roku w Dublinie odbyła się oficjalna uroczystość wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Ówczesny przewodniczący Parlamentu Europejskiego Irlandczyk Pat Cox przywitał nowe państwa słowami: „Witamy w domu”. Zachęcał je, by wykorzystywały szanse stwarzane przez członkostwo we Wspólnocie.
Szans pojawiło się mnóstwo: otwarcie granic, wspólny rynek i to, co rozbudzało największe emocje, czyli unijne fundusze. Z ostatniego badania CBOS wynika, że po prawie dwóch dekadach Polski w UE aż 92 proc. Polaków popiera nasze członkostwo w strukturach europejskich. Jesteśmy więc narodem euroentuzjastów.
50 największych unijnych inwestycji
20 lat po unijnym referendum to dobry czas, na podsumowania. Z tej okazji przygotowaliśmy ranking 50 największych unijnych inwestycji. Wymienione w nim projekty pochodzą z ostatniej unijnej perspektywy przypadającej na lata 2014-2020. Głównym kluczem wyboru była największa wartość unijnego dofinansowania. Widać, jak potężny wpływ mają fundusze na otaczającą nas rzeczywistość. Oto tylko kilka przykładów inwestycji, które nie powstałyby tak szybko bez możliwości wykorzystania funduszy europejskich.
Dwa pierwsze miejsca zajmuje warszawskie metro. Chodzi o drugi i trzeci etap budowy drugiej linii linii metra. To w sumie 11 nowych stacji oraz 30 sztuk taboru do ich obsługi. Środki na ten cel w kwocie prawie 3,8 mld zł, co stanowi ok. 60 proc. całej inwestycji wartej ponad 6,5 mld zł, pochodziły z funduszy europejskich.
Na trzecim miejscu uplasowała się modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Chodziło przede wszystkim o jego wydrążenie do głębokości 12,5 m, co pozwoliło zawijać do szczecińskiego portu większym gabarytowo jednostkom. Wcześniej duże statki musiały „zrzucać” część ładunku w Świnoujściu, żeby płynąć dalej do Szczecina. Przez płytszy tor wodny w głąb kraju mogły dostać się jednostki z ładunkiem ok. 20 tys. ton. Teraz, po oddanej już rok temu inwestycji, do Szczecina zawijają już statki z dwa razy większym gabarytem.
Do końca tego roku zaplanowano położenie 10 tys. km linii światłowodowych oraz wzniesienie 1197 obiektów radiokomunikacyjnych. Nowy system usprawni przede wszystkim komunikację personelu prowadzącego ruch kolejowy. Do tej pory dyżurny ruchu łączył się z maszynistą w sposób analogowy przez radio. Nie mógł jednocześnie odbierać i nadawać sygnałów. Poza tym docierało do niego wiele nieistotnych komunikatów od innych pracowników kolei, którzy rozmawiali na tej samej częstotliwości. W tym kontekście technologia GSM-R to na kolei rewolucja. Pozwoli na bardziej precyzyjne i aktualne przekazywanie informacji, również nadawanie i odbieranie wiadomości tekstowych. To wszystko ma się przełożyć na lepszą jakość usług – pociągi będą mogły jeździć szybciej, częściej i bezpieczniej.
W pierwszej dziesiątce rankingu pojawiły się również takie inwestycje, jak budowa zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny na Odrze, realizacja odcinka drogi ekspresowej S19 z Lublina do Rzeszowa, modernizacja układu falochronów w gdańskim porcie czy zapewnienie Polakom dostępu do szybkiego internetu.
Jedna z inwestycji z pierwszej dziesiątki została oddana do użytku zaledwie kilka tygodni temu. Mowa o tunelu pod Świną łączącym wyspy Uznam i Wolin oraz samo Świnoujście z resztą kraju.
Wśród innych inwestycji znaleźć można m.in projekt dotyczący inwestycji „Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją”: był dla nas kolejnym kontraktem realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Kontrakt wymagał od Wykonawcy dużego doświadczenia w realizacji inwestycji infrastrukturalnych, bo był nie tylko wielobranżowy, ale obejmował również budowę nowej sieci trakcyjnej na całym ponad 100 km odcinku linii. Ale dzięki zaangażowaniu naszego zespołu z powodzeniem zakończyliśmy prace w terminie umownym. Mam nadzieję, że przyczyniliśmy się do wzmocnienia potencjału rozwojowego tego regionu, a przede wszystkim do poprawy komfortu podróży mieszkańców miejscowości na liniach objętych tym projektem.
Teraz skupiamy się na kolejnym ważnym projekcie w Pyrzowicach, gdzie dla poprawy zasilania w rejonie Lotniska zajmujemy się m.in budową sieci kablowej o napięciu 110 kV oraz stacji GPZ 110/20 kV Pyrzowice Lotnisko, a także kończymy prace związane z rewitalizacją i odbudową linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, w ramach której powstanie m.in. połączenie kolejowe na Lotnisko Katowice Pyrzowice – mówi Marita Szustak, prezes Track Tec Construction.
O tym, jak wielkie znaczenie dla wielu projektów miało unijne wsparcie, przekonuje dalsza część naszego rankingu. W pierwszej pięćdziesiątce najwięcej, bo aż 14 inwestycji, jest związanych z koleją. Drugą największa grupę projektów stanowią inwestycje drogowe (10). Następnie transport miejski (8). Po cztery inwestycje przypadają na sektory ochrony zdrowia i środowiska. Następnie transport miejski (8). Po cztery inwestycje przypadają na sektory ochrony zdrowia i środowiska.
Tytuł projektu Nazwa beneficjenta | Kategoria |
Wartość projektu (zł) Dofinansowanie z EU (zł) |
|
---|---|---|
1 | Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III Miasto stołeczne Warszawa | Transport miejski |
3 564 536 216 1 952 151 513 |
2 | Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II Miasto stołeczne Warszawa | Transport miejski |
2 942 508 171 1 826 345 155 |
3 | Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m Urząd Morski w Szczecinie | Infrastruktura morska |
1 935 556 000 1 226 448 000 |
4 | POIS.05.02.00-00-0034/18 – Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej nr 213 – przykład Dworzec Władysławowo |
76 333 102 52 159 268 |
5 | POIS.05.02.00-00-0022/17 – Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metrotpolitarnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – etap I | 612 583 786 259 354 943 |
6 | Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną Gmina miasto Świnoujście | Transport drogowy |
912 790 907 775 676 245 |
7 | Wdrożenie instrumentów finansowych w ramach osi priorytetowej I Powszechny dostęp do szybkiego internetu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Bank Gospodarstwa Krajowego | Technologie |
756 432 075 716 686 359 |
8 | Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku Urząd Morski w Gdyni | Infrastruktura morska |
795 100 433 675 184 104 |
9 | Zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny na Odrze w województwie śląskim (polder) PGW Wody Polskie | Ochrona środowiska |
1 995 176 677 667 040 000 |
10 | Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
1 132 005 519 587 297 822 |
11 | Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Tramwaje Warszawskie | Transport miejski |
1 201 554 915 554 633 384 |
12 | Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A. PKP Intercity | Kolej |
1 349 646 634 515 206 886 |
13 | Budowa drogi ekspresowej S7, odc.Moczydło (granica województwa świętokrzyskiego) – w. Miechów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
977 894 913 497 801 099 |
14 | Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A. PKP Intercity | Kolej |
1 156 050 037 495 765 402 |
15 | Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin-Rzeszów, odc. w. Lasy Janowskie (bez węzła) – w. Nisko Południe (z węzłem) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
873 983 177 468 342 019 |
16 | Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I Tramwaje Śląskie | Transport miejski |
951 544 104 461 840 845 |
17 | Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi Miasto Łódź | Transport miejski |
687 845 182 448 302 896 |
18 | Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny PoD – Chodzież – Piła Główna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
613 710 652 424 107 897 |
19 | Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin-Rzeszów odc. Sokolów Młp. Północ – Stobierna oraz w. Świlcza – w. Rzeszów Południe Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
749 591 118 400 407 460 |
20 | Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
575 692 226 396 212 462 |
21 | Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Europejski Bank Inwestycyjny | Rozwój firm |
463 639 647 394 093 700 |
22 | Ochrona przed powodzią Kotliny Kłodzkiej ze szczególnym uwzględnieniem ochrony miasta Kłodzka PGW Wody Polskie | Ochrona środowiska |
976 278 462 369 569 729 |
23 | Budowa drogi S7 Radom (Jedlińsk) – Jędrzejów, odc. w. Chęciny – Jędrzejów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
767 817 493 361 169 872 |
24 | Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Kamienna – Sandomierz PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
609 058 042 357 405 255 |
25 | Gazociąg Lwówek-Odolanów Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System | Energetyka |
765 019 511 350 770 004 |
26 | Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
528 353 493 327 561 347 |
27 | Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IV A Gmina miasto Gdańsk | Transport miejski |
643 832 353 324 900 585 |
28 | Dostępność Plus dla zdrowia Ministerstwo Zdrowia | Ochrona zdrowia |
352 675 142 297 234 610 |
29 | Budowa obwodnicy Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 Gmina Wałbrzych | Transport drogowy |
397 480 382 296 792 459 |
30 | Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wraz z infrastrukturą towarzyszącą Miejskie Zakłady Autobusowe | Transport miejski |
408 660 575 281 888 900 |
31 | Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I Komenda Główna Straży Pożarnej | Kolej |
328 249 969 277 162 500 |
32 | Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV Komenda Główna Straży Pożarnej | Transport drogowy |
323 119 810 274 624 213 |
33 | Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica, etap I PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
417 738 094 274 039 105 |
34 | Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III Morski Port Gdynia | Infrastruktura morska |
559 642 791 273 000 000 |
35 | Budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów komunalnych w Gdańsku Port Czystej Energii | Ochrona środowiska |
742 458 020 270 696 805 |
36 | Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitarnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – etap I Szybka Kolej Miejska | Kolej |
612 583 786 259 354 943 |
37 | Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
388 088 792 256 272 616 |
38 | Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze PKP Polskie Linie Kolejowe | Kolej |
471 086 105 249 582 438 |
39 | Rozbudowa Drogi Krajowej Nr 81 od węzła autostrady A4 z DK86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej – e tap I Miasto Katowice | Transport drogowy |
303 150 934 244 193 543 |
40 | Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II Gmina miasta Toruń | Transport miejski |
461 533 792 238 328 032 |
41 | Budowa Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka (szpitala pediatrycznego) wraz z jego wyposażeniem Samorząd Województwa Wielkopolskiego | Ochrona zdrowia |
457 533 762 237 055 732 |
42 | Wyposażenie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim SPZOZ Szpital Uniwersytecki w Krakowie | Ochrona zdrowia |
293 394 772 236 859 690 |
43 | Budowa Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94 Miasto Wrocław | Transport drogowy |
380 996 142 233 390 021 |
44 | Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Europejski Bank Inwestycyjny | Ochrona środowiska |
269 012 894 228 660 960 |
45 | Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście | Infrastruktura morska |
452 701 818 225 960 000 |
46 | Wsparcie rozwoju i konkurencyjności przedsiębiorstw przez instrumenty finansowe Bank Gospodarstwa Krajowego | Rozwój firm |
238 612 198 208 124 880 |
47 | Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej Województwo Podkarpackie | Kolej | 415 170 476 208 068 486 |
48 | Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (akronim – Centralne e-usługi POZ lub e-Gabinet+) Ministerstwo Zdrowia | Technologie |
199 302 876 199 302 876 |
49 | Przebudowa i rozbudowa Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu Wojewódzki Szpital Zespolony im. L.Rydygiera w Toruniu | Ochrona zdrowia |
256 730 193 198 647 584 |
50 | Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK 77 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Transport drogowy |
297 229 777 194 135 036 |
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.